Mångmiljondonation till MoRe-Lab vid Lunds universitet

En givare som önskar vara anonym har donerat 7,5 miljoner kronor till Medicinska fakulteten och Movement & Reality Lab, en experimentell hälsovetenskaplig testmiljö för studier av rörelse, aktivitet och beteende i full skala.

På MoRe-Lab studerar forskarna den komplexa dynamiken mellan fysisk funktion, beteende, kognition, känslor och olika miljöer, till exempel bostäder, arbetsplatser, sjukhusavdelningar, träningslokaler eller utomhusmiljöer.

Eva Ageberg, vicedekan vid Medicinska fakulteten och ordförande i styrgruppen för MoRe-Lab, är mycket tacksam för den nu aktuella donationen.
– Det är fantastiskt med ett så generöst stöd till en verksamhet som har potential att lösa komplexa vetenskapliga frågeställningar och utmaningar. Vår förhoppning är att vi ska kunna bidra med resultat om nya samband och förklaringsmodeller som kan underlätta för människor i deras vardag.

Inom ramen för MoRe-Lab utvecklar, utvärderar och tillämpar forskarna nya metoder och innovativa lösningar för att optimera funktionen i vardagen och öka kunskapen om människors hälsa och beteende under hela livscykeln. Inte sällan sker arbetet i samverkan mellan flera discipliner men också med det omkringliggande samhället, offentlig sektor och näringsliv.
– MoRe-Lab ger utmärkta förutsättningar för alla inblandade parter att höja sin kompetensnivå och mer träffsäkert göra rätt satsningar.

Infrastruktur svårfinansierat område
Forskningsinfrastruktur har historiskt sett visat sig vara ett svårfinansierat område, vilket gör donationen till MoRe-Lab särskilt välkommen och extra betydelsefull, förklarar Eva Ageberg.
– Donationen innebär att vi kan komma i gång snabbare och få större utväxling på vår forskning. Fler forskare och andra intressenter kommer att kunna få tillgång till labbet. Det kommer finnas stöd från både vetenskapligt och tekniskt kunnig personal att skapa nya studier samt samla in och analysera data.

Forskningen vid MoRe-Lab genomförs på personer i olika åldrar, med eller utan skada eller sjukdom och fokuserar på människans funktioner i olika miljöer genom hela livet. I horisonten ser Eva Ageberg potential för resultat som tidigare inte varit möjliga i Lund.
– Vi har här möjlighet att lyfta helt nya frågeställningar och kan verka för nya forskningssamarbeten över gränser.

Ny forskningsinriktning
Den moderna infrastrukturen vid MoRe-Lab är utformad för att stödja utvecklingen av den nya forskningsinriktningen experimentell hälsovetenskap. Området är tänkt att överbrygga de klyftor som finns mellan grundforskning och tillämpad forskning med fokus på människors hälsa, genom att sätta personen i centrum. I laboratoriet ryms två plattformar – Movement platform och Reality platform med portabel utrustning kopplad till båda plattformarna. I Movement platform kan man mäta exempelvis muskelstyrka, muskelaktivering och genomföra rörelseanalys. Reality platform utgörs av en möblerad tvårumslägenhet utrustad för mätningar av rörelser och beteende i en verklighetstrogen boendemiljö. Med den portabla utrustningen kan man genomföra mätningar i verkliga miljöer.

Den aktuella donationen på 7,5 miljoner kronor ska i första hand användas för att täcka lönekostnader men kan även brukas till andra, av fakultetsledningen prioriterade, behov inom MoRe-lab.

Faktaruta:
MoRe-Lab (Movement & Reality Lab) används för att studera den komplexa dynamiken mellan fysisk funktion, beteende, kognition, känslor och olika miljöer (till exempel bostäder, arbetsplatser, sjukhusavdelningar, träningslokaler eller utomhusmiljöer). Studierna bedrivs med hjälp av utrustning som gång-/löpband, rörelsesensorer, kraftplattor, olika belysning och e-hälsoapplikationer. Forskningen bygger på tvärvetenskapligt samarbete mellan traditionella hälsovetenskapliga discipliner och andra forskare som är intresserade av att studera hälsoaspekter, till exempel inom samhällsvetenskap, humaniora eller teknologi.

Läs mer om MoRe-Lab

15 februari 2024