Mångmiljondonation till forskning om sjukhusbaserad tidig palliativ vård

Forskargruppen framför Medicinska fakultetens donationsträd. Från vänster: Juliet Jacobsen, Eva Brun, Jenny Klintman och Mikael Segerlantz

Institutionen för kliniska vetenskaper, Medicinsk Onkologi, i Lund, en av sex institutioner vid Medicinska fakulteten och den största vid universitetet, har fått ett betydande finansiellt tillskott tack vare en anonym donator. Bidraget på drygt fem miljoner kronor ska användas inom ramen för projektet The Supportive and Early Palliative Care Lab, som fokuserar på att utveckla framtidens patientnära palliativa forskning och dess användning i sjukhusmiljö.

I Sverige avlider drygt 90 000 personer årligen och omkring 80 procent av dessa bedöms ha varit i behov av palliativ vård, en hälso- och sjukvård som syftar till att lindra fysiskt, psykiskt, socialt och existentiellt lidande och främja livskvaliteten för patienter med progressiv, obotlig sjukdom eller skada. Verksamheten vid The Supportive and Early Palliative Care Lab har ett tydligt patientfokus och forskningen är inriktad på tidig integrering av palliativ vård vid allvarlig sjukdom.

– Vi är mycket tacksamma för denna donation som sätter strålkastarljus på ett ofta förbisett forskningsområde. Gåvan innebär att vi kan förstärka vår grupp med en doktorandtjänst – ett viktigt steg framåt för gruppens utveckling liksom för forskningen och den kliniska utvecklingen, säger Jenny Klintman, en av fyra läkare som står bakom forskningssatsningen.

Tidig palliativ vård har många fördelar
Forskning har visat på förbättrad livskvalitet, bättre symtomkontroll, minskade sjukhusinläggningar och i några studier även förlängt liv för de patienter som får tidigt insatt palliativ vård. Exempelvis har god symtomlindring visat sig kunna hjälpa patienter med cancer att genomföra sin tumörriktade behandling utan att behöva läggas in på sjukhus, så att de kan bibehålla så god livskvalitet och så gott allmäntillstånd som möjligt under denna tid. Detta minskar pressen på anhöriga som ofta får bära ett stort ansvar i vården, utöver sin oro, av den sjuke.

– En tidigt insatt palliativ vård skapar också möjligheter till djupgående samtal om prognos och behandlingsmöjligheter samt risker med den tumörriktade behandlingen och kan bidra till att man undviker icke meningsfull behandling nära livets slut. Även användningen av akut- och intensivvård samt återinläggningar på sjukhus kan minskas.

Ett förbättrat svenskt sjukvårdssystem
Flera internationella cancerorganisationer rekommenderar idag en vårdmodell baserad på tidig palliativ vård och allt fler röster höjs för att tillgängliggöra sådan vård för svenska patienter i högre grad än vad som sker idag. Satsningen på forskargruppen är fortfarande i sin linda men gruppen har redan tagit flera initiativ som i förlängningen kan bidra till att en sådan vård blir verklighet.

– Mikael Segerlantz och Eva Brun har i redan genomförd klinisk prövning – ALLAN – genomförd i Lund visat att tidigt integrerad palliativ hemsjukvård ökar livskvalitet och minskar behovet av sjukhusvård. Vi har också inlett en samarbetsstudie med Kirurgikliniken på SUS, liksom ett flertal registerbaserade projekt där vi undersöker den skånska populationen utifrån frågor om palliativa vårdbehov och hur dessa kan mötas. Sådana kartläggningar kommer hjälpa oss att identifiera potentiella förbättringar jämfört med dagens rutiner och också kunskapsluckor för vidare forskning

Faktaruta: The Supportive and Early Palliative Care Lab
I forskargruppen ingår läkarna Jenny Klintman, Juliet Jacobsen, Mikael Segerlantz och Eva Brun. Eva Brun är onkolog vid Skånes universitetssjukhus och har mångårigt intresse för palliativ medicin. Jacobsen, Segerlantz och Klintman är alla verksamma som läkare inom palliativ vård i Boston (Jacobsen) och Region Skåne.

Unikt för forskargruppen är att medlemmarna gemensamt har en bred klinisk och forskningsmässig erfarenhet av såväl onkologi, hematologi, akutsjukvård, internmedicin, geriatrik och palliativ vård. Juliet Jacobsens kliniska hemvist är vid Massachusetts General Hospital (Harvard Medical School), Boston, där hon varit med och byggt upp sjukhusbaserad palliativ vård till ett idag världsledande palliativt centrum.

Initiativet till att bilda forskargruppen kommer av ett gemensamt intresse att utveckla patientnära klinisk forskning och utveckling i sjukhusmiljö, så kallad sjukhusbaserad palliativ vård, i första hand genom redan etablerade samarbeten med Vårdenhet Onkologi och Kirurgi på SUS. Huvudfokus är patientprocesser och tidig integrering av palliativ vård.

Faktaruta: Lund University Foundation
Den nu aktuella donationen har administrerats av Lund University Foundation (LUF) tillsammans med universitetets avdelning för donatorrelationer, Development Office. LUF är en icke-vinstdrivande stiftelse som grundades av universitetets vänner i USA. Dess syfte är att stärka universitetets band till USA och amerikanska alumner samt underlätta donationer till Lunds universitet från USA.

23 april 2024