Ny drönarsatsning vid Institutionen för Flyg och Aeronautiska Vetenskaper

Vid Institutionen för Flyg och Aeronautiska Vetenskaper på Campus Ljungbyhed (tidigare Trafikflyghögskolan) kan man nu lägga grunden för en banbrytande forskningsinfrastruktur!

Tack vare finansiering från LTH och Lunds universitet i kombination med en generös donation från Crafoordska stiftelsen kan Institutionen för Flyg och Aeronautiska Vetenskaper nu skapa ett flygande laboratorium i form av ett obemannat luftfartygssystem (drönare). Systemet kommer att ha förmåga att transportera sensorer om 10 kg på flygningar som sträcker sig upp till 3000 meter med en flygtid på minst 8 timmar. Denna infrastruktur skall ha potentialen att bära sensorer till avlägsna platser över hav och land med en räckvidd på 1000 km från startplatsen.

Satsningen ger Lunds universitet en stark bas för att utveckla och testa ny flygteknik och procedurer för framtida obemannade flygningar, inklusive material, hårdvara, mjukvara, sensorsystem, länkar och mänskliga faktorer.

Detta flygande obemannade laboratorium kommer att möjliggöra unik forskning, utveckling och innovation, genom dess stora räckvidd och kapacitet. Befintliga samarbeten med forskare inom atmosfäriska aerosoler, digital arkeologi, teknisk geologi och reglerteknik kommer att utökas, och nya samarbeten möjliggöras, exempelvis inom meteorologi, aerodynamik, kultur- och naturgeografi, digitalisering, energivetenskap, medicinsk strålning och stöd vid krishantering.

Infrastrukturen är av strategisk betydelse för en rad myndigheter, organisationer och det svenska totalförsvaret. Lunds universitet är redan i dag förberett för att kunna åstadkomma detta projekt i form av kompetens, lokaler och flygplatsinfrastruktur. Lunds universitets institution för Flyg och Aeronautiska Vetenskaper, lokaliserad vid Ljungbyhed flygplats, innehar sedan tidigare operatörstillstånd med tillhörande manualverk samt grundläggande tillstånd för obemannad flygning från Transportstyrelsen.

7 oktober 2024