Nu har dokumentärfilmen om Ravensbrückarkivet premiärvisats i USA!

Hösten 2017 öppnade Ravensbrückarkivet vid Lunds universitet för allmänhet och forskare. Det digitala sökbara arkivet som rymmer artefakter och vittnesmål från det ökända koncentrationslägret har mött stort internationellt intresse. Nu har dokumentärfilmen om arkivets tillkomst, LAKOCINSKI’S 9: Documenting the Unspeakable, visats i USA.

Premiären skedde på biograf Kino i Lund i fjol. Intresset från andra delar av världen har varit stort och i förra veckan visades filmen för första gången för en amerikansk publik på The Culver Theater i Los Angeles i samband med ett arrangemang organiserat av Lunds universitet och Lund University Foundation Lund University Foundation. Runt 200 donatorer och specialinbjudna gäster närvarade och digitaliseringssamordnare Håkan Håkansson från Universitetsbiblioteket, Lunds universitet var på plats för att berätta om arkivet.

Dokumentärfilmen som regisserats av Magnus Gertten, Caroline Troedsson och Sebastian Claesson är tänkt att sprida kunskap om arkivet nationellt och internationellt. Flera svenska gymnasieskolor i Malmö och Lund har redan integrerat filmen i undervisningen och förhoppningen är att fler ska tillkomma.

Filmproduktionen har möjliggjorts tack vare en generös donation från Crafoordska stiftelsen.

Allmänhet och forskare har åtkomst till arkivet via en webbportal där besökare från hela världen kan söka efter fakta och information om anhöriga och lägret. Materialet rymmer över 500 vittnesmål, ett omfattande nazistiskt dokumentmaterial samt personliga ägodelar som tillhört fångarna under deras tid i koncentrationslägret.

På bilden: Håkan Håkansson, Lund University (tredje från vänster) och Ravensbrücköverlevaren Eva Brettler (fjärde från vänster) med familj

12 februari 2024