Cell och genterapi – från fantasi till industri

Vill du lära mer om cell- och genterapi? I Lund bedrivs forskning inom cell- och genterapi i absolut framkant. Målet är att sjukdomar som idag är svåra att behandla ska kunna botas med hjälp av individanpassade terapier och mediciner. Resultat av forskningen ger gott hopp om att i framtiden framgångsrikt kunna behandla miljontals sjukdomsdrabbade människor på nya effektivare sätt. Men för att nå hela vägen krävs inte bara kostsamma och enskilda lyckade exempel. För att de nya behandlingarna ska kunna nå de många människorna behöver tillverkningen av olika terapier och mediciner industrialiseras.

Hur kan biomedicin och kemiteknik samverka så att hela kedjan från laboratoriet till klinisk behandling i stor skala fungerar? Kan Lunds universitet göra världens dyraste läkemedel till Sveriges nästa exportsuccé?

Detta angelägna ämne är temat för Lunds universitets stipendiestiftelses vetenskapliga salong den 18 april.

Om du är nyfiken på stiftelsen och skulle vilja delta på evenemanget, hör av dig till development_office@rektor.lu.se

19 februari 2024