Skissernas dolda skatter ska skildras i bokform – möjliggörs tack vare donation

Skissernas museum vid Lunds universitet har världens främsta samling med skisser och förarbeten till offentlig konst och är ett av Lunds populäraste besöksmål. Sedan invigningen 1934 har museet visat åtskilliga utställningar, men majoriteten av alla verk förvaras dolda i arkiv. Nu ska de unika samlingarna skildras i bokform, ett arbete som möjliggörs tack vare en mångmiljondonation från Thora Ohlssons stiftelse.

Museets samling omfattar idag omkring 35 000 skisser, modeller och andra förarbeten till offentlig konst från början av 1900-talet fram till idag. Samlingen växer främst genom generösa donationer från konstnärer eller deras efterlevande – men även genom gåvor från privatpersoner, kulturinstitutioner, kommuner och regioner. Detta digra material till trots så har det aldrig gjorts någon sammanställning över museets alla verk eller dess historia. En bok om museet har därför varit efterfrågad – inte minst av museets besökare.

– Det är mycket glädjande att Thora Ohlssons stiftelse nu kommit till vår räddning och bidragit med ett generöst stöd som gör det möjligt för oss att förverkliga vår vision om ett samlingsverk, säger Skissernas museichef Annie Lindberg.

Boken ”Skissernas museum – historien om en samling” ska berätta historien om hur en enastående samling växt fram. Planen är att bjuda in olika författare att skriva fördjupande kapitel om grundandet, samlingen och arkivet samt om museets betydelse för forskningen och utbildningen. Layoutmässigt är det tänkt att boken ska vara i ett större format, inbunden och rikt illustrerad med en blandning av nytagna bilder och äldre svartvita arkivbilder. Thora Ohlssons stiftelse har donerat 3,4 miljoner kronor till projektet, medel som bland annat ska finansiera research, författararvoden, översättning, redigering och tryck.

Ska avtäcka Skissernas dolda skatter
I museets basutställningar visas endast fyra procent av konstföremålen, resterande 96% förvaras i magasin. Här finns fotografier från resor och besök i konstnärsateljéer och möten med konstnärer från hela världen. Ateljébesök hos Sonia Delaunay och Amédée Ozenfant i Frankrike, Pablo O’Higgins i Mexiko och Barbara Hepworth i England är bara några exempel. Dessa dokument vittnar om hur samlingen vuxit genom årtiondena och om den nära kontakten museet haft med konstnärer genom tiderna.

– Här finns historien om en amanuens som på uppdrag av museet reste till Paris för att samla in skisser från avantgardets konstnärer som Henri Matisse och paret Delaunay. Och berättelsen om museichefen som på vinst eller förlust reste till Mexiko för att samla in material från de främsta muralmålarna i världen: Diego Rivera, Juan O’Gorman och David Alfaro Siquerios.

En del av researchen redan gjord
Ett inledande arbete inför bokprojektet genomfördes 2023. Då gick museets personal igenom samtliga pressklippsalbum, publikationer och verksamhetsberättelser för att dra upp en tidslinje över museets historia med viktiga händelser och milstolpar.

– Tidslinjen kommer att utgöra grunden för bokens struktur och disposition. All fortsatt arkivforskning görs av medarbetare på museet och ligger till grund för text- och bildproduktion. Museets bild-, klipp- och brevarkiv är digitaliserat och kommer utgöra ett viktigt källmaterial. Det som återstår av digitaliseringsarbete är negativarkivet med all dokumentation från ateljébesök och verksamhetsdokumentation. Därefter ska själva författandet av boken påbörjas, ett arbete som planeras ta fyra år, avslutar Annie Lindberg.

Fakta om Skissernas museum
I 90 år har Skissernas museum förvärvat skisser och varje år utökas samlingen med ett hundratal nya verk. Museet grundades 1934 av konsthistorieprofessor Ragnar Josephson. Sju år senare, under brinnande världskrig, öppnade Arkiv för dekorativ konst som ett museum för allmänheten. Ett museum för modern konst i Lund – många år innan Moderna Museet i Stockholm, och samtida med Musée d’Art Moderne de la Ville i Paris. Museet är Sveriges enda och ett av få museer i världen som är inriktat på offentlig konst och konstnärlig kreativ process. Sedan grundandet har även korrespondensen mellan museet och konstnärer arkiverats och många konstnärer har donerat sina privata brevsamlingar. Här finns även konstnärers projektbeskrivningar samt dokumentära fotografier över konstverkens tillkomst.

8 april 2024