350-klubbens vårsalong på Forum Medicum

På bilden: Till vänster Forum Medicum. Till höger: Elias Uhlin, PhD och projektledare inom Lunds universitets satsning på cell- och genterapi.

Under torsdagen sammanstrålade donatorer, stipendiater och universitetsanställda på Forum Medicum i samband med 350-klubbens vårsalong. 350-klubben samlar de donatorer som skänkt 350 000 kr eller mer till Lunds universitets stipendiestiftelse – LUSS. Stiftelsen har som målsättning att bistå universitetet i arbetet med att attrahera de mest talangfulla studenterna, från Sverige såväl som från andra länder.

På vårsalongen fick deltagarna följa med på en spännande resa där LU-forskarna Bernt Nilsson, professor i kemiteknik och Elias Uhlin, PhD och projektledare inom Lunds universitets satsning på cell- och genterapi beskrev den nya tidens industriella revolution som inbegriper utveckling och tillverkning av cell- och genterapier, tidsödande processer som mer liknar hantverk än industri. Åhörarna fick också veta mer om hur Lund storsatsar för att göra dessa unika terapier kostnadseffektiva, tillgängliga och Sveriges nästa exportsuccé.

Om forskarna: