Edstrandska stiftelsens stipendiater för 2024 utnämnda

Edstrandska stiftelsens stipendiater för 2024 på Konsthögskolan i Malmö har utnämnts. Stipendierna delas ut i höst i samband med öppningen av Edstrandska stiftelsens stipendiatutställning på gallerierna KHM1 (Friisgatan 15) och KHM2 (Bergsgatan 29) i Mazettihuset i Malmö.

Sammanlagt delar Edstrandska stiftelsen ut 1 900 000 kr, vilket gör den till en av de största stipendiefonderna för bildkonst i Sverige. Många av de mest framstående konstnärerna verksamma i Sverige och Norden har mottagit stipendiet. De har beskrivit betydelsen av att få stipendiet tidigt i deras karriärer.

Edstrandska stiftelsen skapades som en födelsedagsgåva till konstsamlaren Thekla Edstrand på hennes 70-årsdag den 27 juni 1950. Stiftelsen har delat ut stipendierna sedan 1951 och sedan Konsthögskolans start 1995. Detta gör stiftelsen till en av de äldsta och största privata stiftelserna för bildkonst i Sverige.

18 juni 2024

Okategoriserade