Stipendieceremonin vid Lunds universitet 2024

På bilden, från vänster: Lars H. Bruzelius (LUSS), Carolyn Hammond (stipendiemottagare USA), Jiang Xiaoman (stipendiemottagare Kina), Vivian Bedevian (stipendiemottagare Jordanien), Zahra Adgi (stipendiemottagare Iran), Sofia Chavez (stipendiemottagare Nicaragua), Lena Eskilsson (prorektor och ledamot i LUSS-nämnden), Pia Siljeklint (Development Office) och Måns Palmstierna (LUSS).

I samband med Lunds universitets årliga stipendieceremoni som denna gång ägde rum i AF-Borgens Lilla sal samlades de internationella studenter som tilldelats stipendium av Lunds universitets stipendiestiftelse (LUSS) och Lund University Global Scholarship Fund (LUGS). Båda dessa stipendieformer bidrar till att förändra livet för våra internationella studenter. LUSS har genom åren delat ut stipendier till studenter från 15 olika länder och i år delades det ut åtta stipendier tillsammans med Sparbanken Skånes ägarstiftelse Finn.

Stämningen var hög när de nytillkomna studenterna fick träffa representanter från förvaltningen, universitetets ledningsgrupp och styrelsemedlemmar från LUGS och LUSS. Vid eventet deltog 60 av de drygt 90 stipendiaterna från 32 länder och ett tjugotal övriga gäster.

I sitt anförande till stipendiaterna beskrev Måns Palmstierna, medgrundare av LUSS och ordförande i stipendienämnden, vikten av en stipendiestiftelse och varför han själv och flera av hans bekanta valt att donera till LUSS. Han poängterade också vikten av öppenhet och internationellt utbyte och önskade studenterna en fin upplevelse av Lunds universitet, Lund och Sverige.

Vi välkomnar alla internationella talanger med potential att bli nästa generations stora ledare och samhällsbyggare som nu kommer att ta sin examen i Lund!

Med en donation till LUSS så bjuds man in till 350-klubben, ett sällskap för LUSS grundare och donatorer. I denna gemenskap får man ta del av ett stort antal arrangemang och träffa andra personer som också intresserar sig för vetenskap och samhälle. Tillsammans med världsledande forskare diskuteras utmaningar och visioner. Väljer du i stället en donation till LUGS kan du som donator få ett eget stipendium uppkallat efter dig.

27 september 2024