Donation ska bidra till att avslöja djurs problemlösningsförmåga

Tack vare en mångmiljondonation från Crafoordska stiftelsen får en av världens ledande experter på fåglars tänkande, docent Mathias Osvath vid Lunds universitet bättre förutsättningar för ingående studier av djurs problemlösningsförmåga och deras kognitiva evolution.

Forskningen kräver många olika djurarter som kan vara svåra att hantera och djuren måste också vara villiga att samarbeta med människor. Detta gör forskningen kostsam och komplicerad, vilket är varför den är ovanlig vid andra lärosäten.

Gruppen för kognitiv zoologi vid Lunds universitet, som Osvath är verksamhetsledare för, rymmer bland annat tre forskningsstationer med djur som exempelvis korpar, alligatorer och andra reptiler. Verksamheten bygger på upparbetade samarbeten med flera djurparker runt om i Europa som bistår med olika former av stöd, som tillgång till sällsynta djurarter, hägn och skötsel. Dessa infrastrukturer är mycket kostnadskrävande men utgör grunden för externa forsk­ningsmedel, rekrytering av de främsta forskarna och upprättandet av samarbeten med internationella forskargrupper.

Tack vare Crafoordska stiftelsens generösa bidrag kan nu forskarna i Lund renovera den kritiska lokala infrastrukturen och även säkerställa dess drift ett antal år framöver.

15 oktober 2024